”En demon flera demon” är en albumserie som spänner över en stor del av min artistiska karriär på svenska, så här långt. Inspirationsfyllda och snabba demon blandas med lite mer ambitiösa och färdiga inspelningar. Hur långt tillbaka i tiden jag går har jag ännu inte riktigt bestämt mig för men 90-talet besöker jag definitivt. Del 1 har visst fokus på nutida inspelningar men avslutas med en akustisk demo från Professorsslingan på Lappkärrsberget i Stockholm, 1999.
Att skriva och framföra en låt är en sak men att spela in den något helt annat. En bra historia kan bli en dålig upplevelse om du inte berättar den på ett bra sätt. På samma sätt kan en bra låt bli en tråkig upplevelse om du inte gör den rättvisa med en bra produktion. En demo kan i bästa fall fånga låtens själ och visa upp en potential. Idag känner jag ofta att gränsen mellan demo och färdig inspelning nästan suddats ut. En demo kallar man kort och gott något som inte känns helt färdigt eller slutgiltigt.
Då detta är digitala releaser och charmiga konvolut helt saknas tänkte jag dedikera denna sida till att ge lite mer information om inspelningarna; när är de gjorda och under vilka omständigheter. En del har förstås fallit i glömska men jag skall anstränga mig för att minnas detaljer som kan vara intressanta.
Del 1
Ifrån rymden (2011)
Det var 2011 och jag hade inte spelat in något svenskt på ganska länge. Vet jag satt och trevade en del med texten och kände mig långt ifrån självsäker. Någonstans bestämde jag mig bara för att det är såhär jag låter på svenska idag. För den lite inspelningstekniskt nördiga så var detta en av de sista inspelningarna jag gjorde i Cubase, innan jag gick över till Logic. Låten har blivit liggande men nu är den färdigställd och mixad. Som första singel från skivan har den förstås även en video.
Inget är för alltid (2019)
Detta är en låt som jag spelat in i otaliga versioner. Första versionen är från 2008 tror jag. Jag har tidigare aldrig känt mig helt nöjd med någon version. Min låt Vår stad vet jag är sprungen ur en tidig version av denna låt. Denna nya version får vi se som något av ett avslut på detta kapitel. Jag känner att den har en form som är klädsam och lyfter fram låten på ett sätt som gör låten rättvisa. En tidigare version kommer på en senare del i denna serie.
Ingenting går (2019)
Detta är en rätt gammal låt som jag skrev och spelade in första gången sommaren 1997. Då var låten mer uptempo och anslaget något helt annat. Här tycker jag låten hittat hem och såhär borde den nog alltid låtit. Även om texten inte är helt dokumentär så bygger den faktiskt på en sann historia. Videon finns här: https://youtu.be/8y24VZzbSww
Det var enklare förut (2008)
Så var det kanske. Låten är skriven och inspelad 2008. Minns att jag kände mig lite vilsen i mitt skapande. Det spretade åt lite olika håll och långt ifrån allt jag gjorde blev enligt mig själv bra. Här tycker jag dock att jag lyckats få fram något som känns roligt och lite spännande.
En äkta kärlek (2009)
Jag hade snöat in lite på nylonsträngad gitarr minns jag. Tror till och med att jag gjorde några akustiska konserter helt med nylonsträngat faktiskt. Gitarren har ju en viss klang. En äkta kärlek är en variant av en tidigare låt under namnet En underbar värld. Jag minns inte helt hur jag tänkte när jag gjorde denna version men jag förmodar att jag kände att låten inte riktigt hittat hem än.
Hotellet har stängt (2015)
2015 började jag känna att det var dags för ett nytt svenskt album. Jag började skriva låtar för ett nytt album. Jag hade ingen stor plan mer än att jag kände att det naturligtvis var tvunget att bli bra. Det skulle förstås också kännas relevant och hyfsat nutida. Detta är en inspelning och låt som aldrig kom med på albumet Egentligen 22 som jag gav ut 2016.
Utan kläder (2015)
Utan kläder är ytterligare en låt som aldrig kom med på Egentligen 22. Ibland drabbas man lite av ”det här kan nog bli en singel”-syndromet när man spelar in. Jag har för mig att jag kände så när jag höll på med denna. Det brukar sällan vara bra men den här tycker jag ändå klarat sig undan de värsta skadorna som kan uppstå när man drabbats av detta syndrom.
Det blåser på sjön (2015)
Detta är förmodligen den låt som jag spelat in flest versioner av någonsin. Första versionen skrev jag 1998. 2009 var jag med i Svensktoppen nästa med en ny version. 2011 var jag uppe i Luleå och spelade in en 80-tals-version av låten, som blev rätt hemsk faktiskt. Efter detta har jag gjort otaliga versioner och med på skivan Egentligen 22 ligger en pianoversion. Den här versionen från 2015 tycker jag dock känns rätt härlig och jag tycker den sammanfattar alla versioner på ett rätt bra sätt.
Blod i baren (2019)
Den här låten skrev jag sommar 1997. Den första demon har jag haft problem med att hitta. Jag och mitt band spelade denna låt rätt flitigt live under slutet av 90-talet och gjorde även en live-inspelning av låten 1998. Här är en helt ny tagning från 2019 och jag tycker den fångar låten på ett bra sätt.
Disneyland (2009)
Den här låten skrev jag i mitt studentrum i Västra skogen, Stockholm, 1999 eller 2000. Jag minns att det var en rätt jobbig tid och texterna blev således heller inte alltid de muntraste. Här är en inspelning och version från den nylonsträngade tiden.
Vart har vi gått (2009)
Det här är den första och en lite tyngre version av Vart har vi gått. Jag minns att jag hade en ny gitarrpedal (Womanizer) som jag kände gav mig nya möjligheter till ett tyngre gitarrsound. Jag tror jag var rätt inspirerad av det när jag skrev och spelade in denna version.
Mannen i fönstret (1999)
Det här är en lite speciell inspelning för mig. Ljudkvaliteten är inte den bästa men det är å andra sidan en enkel live-inspelning gjord via en liten och datormikrofon. Jag minns att jag och min dåvarande flickvän precis brutit upp och den här kvällen kom det över mig på något tungt sätt. Jag satt och kände mig rätt eländig på Professorsslingan, Lappkärrsberget i Stockholm. Ut kom en sång och ja, jag fångade in den med hjälp av min dator. Svårare än så behöver det inte vara ibland.